IBX5924FE0DD517A Astaga, Sumur Ini Berisi Para Penghuni Neraka

Berita Terbaru Dipercayai

March 30, 2016

Astaga, Sumur Ini Berisi Para Penghuni Neraka

Beritafresh.com - Berikut Sumur Barohut yang terdapat cukup berdekatan dengan Makam Nabi Allah Hud Alaihis salam di Hadramaut Yaman (cuma sebahagian km. Jaraknya) Seperti diceritakan dalam kitab Irsyadul Ibad kalau: Seseorang lelaki yang kaya menunaikan beribadah haji ke Baitullah. Setibanya di Mekah ia menitipkan wangnya sejumlah 1000 dinar pada seorang yang popular boleh diiktiraf serta soleh hingga selesai wuquf di Arafah.  Apabila ia sudah merampungkan wuquf, ia kembali pada Mekah serta merasakan orang yang dititipinya sudah meninggal dunia. Ia bertanya tentang wangnya pada keluarganya. Nyatanya tak seseorang juga dari ahli keluarganya yang tahu. Orang itu juga menyampaikan masalahnya pada beberapa Ulama Mekah.

Mereka berkata: "Jika separuh malam sudah berlalu, mendekatlah ke sumur Zam zam, lihatlah, serta panggil namanya. Bila ia termasuk juga penghuni syurga pasti ia bakal menjawab panggilanmu pada kali pertama."

Jadi orang itu ikuti cadangan mereka mendatangi sumur Zamzam serta memanggilnya. Tetapi tak ada jawapan.

Kerana itu ia kembali pada mereka, menceritakannya. Mereka berkata, "Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun. Kami cemas bebrapa janganlah rekanmu itu termasuk juga penghuni neraka. Pergilah ke tanah Yaman, di sana ada satu sumur yang dinamakan sumur Barohut. Tuturnya sumur itu ada di pinggir jahannam. Lihatlah di saat malam, serta panggilah rekanmu. Bila ia termasuk juga penghuni neraka, pasti ia bakal menjawab panggilanmu. Jadi orang itu juga pergi ke Yaman serta ajukan soalan mengenai sumur itu.

Seorang menunjukkannya serta ia juga mendatanginya pada malam hari. Ia lihat ke dalamnya serta berseru: "Hai Fulan!". Nyatanya ada jawapan.

Ia ajukan soalan, "Di mana duit emas saya?".

Ada Jawapan: "Saya tanam dibahagian" ini-ini "dalam rumahku. Saya memanglah tidak memberitahu hal ini kepada anakku. Ini.Galilah tentu anda memperolehnya."

Ia ajukan soalan: "Apa yang menyebabkanmu ada di sini walau sebenarnya menurut prasangka kami, anda iaitu seseorang yang baik."

Ada jawapan: "Saya mempunyai seseorang saudara wanita yang fakir. Saya menjauhinya serta tak menyimpan belas kasihan padanya. Jadi Allah menghukum serta merendahkan kedudukanku seperti ini."

Hal ini sesuai sama sabda Nabi saw dalam hadith yang sahih, "Akan tidak masuk syurga orang yang memutuskan ikatan rahim." (Diriwayatkan oleh Al-Bukhari (5984), Muslim (2556), Abu Dawud (1696), serta At-Tirmidzi ( 1909) dari Jabir bin Muth'im).

Tujuannya mengambil keputusan ikatan rahim seperti saudara wanita, ibu saudara, anak saudara, serta yang lain dari pada saudara-mara.

Hadis mengenai sumur Barohut:
Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda:

عن اب'ن عباس رضي الله عن'هما, قال: قال رسول الله صلى الله علي'ه وسلم: خي'ر ماء على وج'ه الأر'ض ماء زم'زم فيه طعام من الطع 'م وشفاء من السق'م, وشر ماء على وج'ه الأر'ض ماء بوادي برهوت بقية حض'رمو'ت كرج'ل ال'جراد من ال'هوام يص'بح يتدفق ويم 'سي لا بلال بها.

Bermaksud: Dari Abdullah bin Abbas Radhiyallahu Anhuma berkata: Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda: "Sebagus baik Air yang ada di muka Bumi iaitu AIR ZAM-ZAM, lantaran air itu (seperti) makanan yang boleh mengenyangkan, serta air itu dapat mengubati pelbagai penyakit. serta seburuk-buruknya air yang ada di muka bumi iaitu air yang berada di Sumur LEMBAH BAROHUT, letak sumur ini di lokasi Hadhramaut, seperti kaki belalang (yang tunjukkan sumur itu begitu dalam), tiap-tiap pagi air di perigi itu Naik keatas, serta tiap-tiap petang di Sumur itu airnya kering lantaran airnya turun lagi ke dasar sumur ".

Astaga, Sumur Ini Berisi Para Penghuni Neraka Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Herma Davian