IBX5924FE0DD517A Hanya 2 Orang Ini Yang Boleh Berjumpa Rasul di Mimpi, Anda Kah Salah Satunya?

Berita Terbaru Dipercayai

March 14, 2016

Hanya 2 Orang Ini Yang Boleh Berjumpa Rasul di Mimpi, Anda Kah Salah Satunya?

Beritafresh.com - Sebagai orang yang beriman, telah sepatutnya Nabi Muhammad jadi pujaan yang selalu mesti kita teladani semuanya tingkah laku serta perkataannya. Kebanyakan orang mengharapkan untuk dapat berjumpa Nabi Muhammad baik di mimpi ataupun di akhirat untuk memperoleh syafaatnya. Tetapi, nyatanya cuma ada dua orang yang bisa punya mimpi serta berjumpa Rasul, sebab Rasulullah SAW yaitu orang yang paling mulia di hadapan Allah. Lantas siapakah dua orang yang mujur dapat berjumpa Rasull melalui mimpi?

Rasul pernah bersabda mengenai umatnya yang dapat berjumpa dengan beliau di mimpi iaitu benar ada. Hal semacam ini kerana, syaitan manapun tidak boleh bertukar bentuk mirip Nabi Muhammad. Tetapi, siapakah orang yang dapat lihat nabi didalam mimpinya? Tidak sembarang orang yang dapat lihat Nabi Muhammad dari mimpinya. Ada banyak syarat-syarat tertentu. Hal semacam ini diterangkan oleh sebahagian ulama iaitu bakal ada dua kelompok orang yang dapat mimpi berjumpa Nabi Muhammad SAW.

1. Kumpulan pertama adalah beberapa teman dekat Rasul yang hidup pada zaman beliau. 
Mereka tahu serta dapat lihat dengan terang tentang manusia yang paling mulia ini. Terutama bila mereka menggunakan masa hidupnya cuma untuk temani Rasul dalam menyebarkan kebaikan. Waktu mereka mengimpikan nabi, baik pada masa nabi telah atau belum meninggal dunia. Mereka dapat meyakinkan kalau nabi yang ada didalam mimpinya iaitu betul-betul sosok nabi, kekasih Allah.


2. Kumpulan kedua mereka yang begitu menyukai Rasul serta sentiasa ikuti sunnahnya
Untuk yang terasa tak masuk dalam kelompok pertama, jadi jangan sampai cemas lantaran masihlah ada keperluan lain yang dapat kita penuhi. Terma orang dari kumpulan ini iaitu mereka yang begitu menyukai Rasul serta sentiasa ikuti sunnahnya yang mulia. Mereka bakal memakai saat untuk pelajari sunnah yang sudah dicontohkan oleh Rasul lalu menjalankannya sesuai sama tuntunan. Oleh karenanya, kecintaan mereka boleh kita saksikan perkataan, fikiran, maupun perbuatan sebagai satu bentuk amalan beribadah.

Walau mereka tak hidup sezaman dengan Rasul, namun mereka boleh tahu tanda-tanda Nabi Muhammad dari sebahagian hadis yang menerangkan mengenai manusia mulia ini. Oleh kerana itu, mereka boleh mengetahui Nabi dalam mimpinya dengan baik.

Menurut Syeikh Ibnu Muflih, jika seorang tak masuk dalam ke-2 kumpulan yang sudah diterangkan jadi tidak boleh di pastikan bila mereka dapat lihat Nabi didalam mimpi. Bahkan juga, mungkin saja apa yang mereka saksikan didalam mimpi adalah tipu daya dari syaitan yang menginginkan menjerumuskan kita. Ada orang yang mengakui kalau mereka punya mimpi berjumpa dengan Rasulullah. Didalam mimpinya, orang itu memberikan keyakinan kalau ia yaitu Rasulullah yang perlu ia imani.

Sebagai seseorang muslim, kita mesti bersedia pada hal semacam ini. Lantaran mimpi adalah satu diantara kemudahan untuk syaitan untuk mendorong manusia berbuat dosa. Lantaran di jaman saat ini, telah banyak manusia yang makin maksiat sehingga tidak mungkin saja bila ia boleh lihat Rasul dalam mimpi, terkecuali bila Allah berkehendak.

Tiap-tiap umat muslim, pastinya mahu berjumpa dengan pujaannya ini. Lihat sosok Nabi saja telah adalah anugerah paling besar yang diperolehi oleh Allah, terutama bila kita dibenarkan untuk berjumpa bahkan juga berkumpul dengan Nabi di syurga nantinya. Oleh kerana itu, bila kita mengakui umat Rasul jadi kita mesti selalu lakukan sunnah Rasul sebagai amalan yang disyorkan.

Ada satu peluang yang boleh kita peroleh untuk lihat Rasul didalam mimpi jadi jangan pernah mensia-siakan hal baik itu. Lantaran tiap-tiap umat Rasul tentu mahukan mengetahui serta lihat dengan cara segera seseorang nabi yang mulia, walau cuma melalui mimpi.

Hanya 2 Orang Ini Yang Boleh Berjumpa Rasul di Mimpi, Anda Kah Salah Satunya? Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Herma Davian