IBX5924FE0DD517A Tahukah anda, Air Liur Ternyata Dapat Memprediksi Kematian Seseorang

Berita Terbaru Dipercayai

April 29, 2016

Tahukah anda, Air Liur Ternyata Dapat Memprediksi Kematian Seseorang

Kita mungkin saja terasa jijik dengan air liur. Tetapi tahukah, air liur nyatanya mempunyai peranan utama dalam kehidupan manusia. Air liur mengandungi bakteria yang sama yang diketemukan di usus. Diluar itu air liur juga mengandungi sebatian kuat untuk melawan kuman serta merawat luka - satu hujah kenapa kita dengan cara perasaanah memasukkan jari di mulut bila terluka atau tercalar.

 "Air liur merupakan bahan yang mengagumkan. Mungkin saja 99% berbentuk air, namun air liur lebih daripada itu," kata Gordon Proctor, seseorang profesor biologi air liur di King College, London. Menurut satu kajian di Amerika Syarikat air liur miliki kekuatan mengagumkan dalam menganggarkan penyakit membahayakan. University of California, Los Angeles beberapa waktu terakhir memaklumkan sudah meningkatkan alat penguji air liur yang boleh menganggarkan penyakit kanser paru-paru stadium awal, sebelum ini boleh dikesan melalui ujian darah.

Alat itu menguji air liur dengan mencari serpihan DNA tumor dari setetes air liur. Hebatnya lagi, akhirnya dapat di ketahui cuma kurun waktu kurang dari sepuluh minit. Terlebih dulu, air liur juga dipakai untuk tahu sama ada seorang menderita jangkitan seperti virus papiloma (berkaitan dengan kanser serviks) serta memantau satu penyakit seperti diabetes.

Tetapi satu kajian yang disiarkan di jurnal PLoS One pada Disember th. lantas membuahkan penemuan yang begitu menarik. Disebutkan dalam penyelidikan saintifik yang di buat oleh Public Library of Science di University of Birmingham itu kalau kadar antibodi yang diketemukan pada air liur  jauh menyusut apabila seorang akan meninggal dunia dunia.

Beberapa penyelidik mengukur kadar antibodi yang di kenal sebagai A (IgA) pada 639 orang dewasa sepanjang 19 th. Antibodi itu dihasilkan oleh sel darah putih untuk melawan jangkitan yang menyerang badan. Meski sekian, Dr Anna Phillips, seseorang ahli psikologi kesihatan di University of Birmingham, yang mengetuai penyelidikan, menyampaikan bagaimana air liur boleh dipakai untuk menganggarkan kematian masihlah mesti di teliti selanjutnya.

 "Kita butuh mengerti selanjutnya mengenai hingga berapakah kadar rembesan antibodi dikira membimbangkan. Namun yang tentu hal semacam itu jadi tanda awal yang bermanfaat dalam menganggarkan risiko kematian," terang Dr Anna.

Tahukah anda, Air Liur Ternyata Dapat Memprediksi Kematian Seseorang Rating: 4.5 Diposkan Oleh: haiday