IBX5924FE0DD517A Menu Berbuka Puasa Dengan Kurma dan Air, Ini Manfaatnya Untuk Tubuh

Informasi KEsehatan dan kecantikan

June 6, 2016

Menu Berbuka Puasa Dengan Kurma dan Air, Ini Manfaatnya Untuk Tubuh

Menu beruka puasa - Banyak faedah yang terdapat dalam kurma. Satu diantaranya, menolong sistem pencernaan makanan berjalan tambah baik serta berkesan. Sehingga dapat memperingan kerja system pencernaan seorang. Kurma mengandungi kandungan gula semulajadi yang cukup tinggi (glukosa, sukrosa dan fruktosa) yang berguna untuk kembalikan kuasa badan yang berkurangan. Serat di dalam kurma menolong melancarkan sistem pembuangan melalui usus serta mengelak cholesterol LDL sekaligus menghadkan diserap selari beberapa bahan kimia penyebab kanser. Zat besi dalam kurma adalah komponen paling utama dalam pembentukan hemoglobin dalam darah merah, memastikan keseimbangan oksigen didalam darah.
Menu berbuka puasa dengan kurma
Sesaat, Vitamin B didalam kurma dapat diserap retina serta dapat memaksimumkan manfaat penapis sinar serta membuat perlindungan dari degenerasi makular. Vitamin A dan K membuat perlindungan mata serta melindungi kulit tetaplah sihat. Dengan berikan suatu hal yang manis (kurma) pada perut yang kosong, badan semakin lebih bersedia terima serta memperoleh faedahnya, terlebih badan yang sihat, jadi tambah kuat dengannya. Serta sebenarnya puasa itu membuahkan keringnya badan, jadi air membasahinya, sehingga sempurnalah faedah makanan.

Apabila tak ada kurma, Rasul juga memberi alternatif pilihan untuk umatnya dengan menu berbuka puasa seteguk air (air putih). Dalam pengetahuan kesihatan, air putih juga mempunyai faedah yang begitu besar untuk keadaan badan manusia. Faedah pertama, air putih penangkal toksin semulajadi didalam badan. Air putih menolong buang sebahagian toksin yang ada pada badan anda melalui kencing yang anda mengeluarkan. Untuk itulaha, minum air putih 2-3 liter / hari begitu disyorkan untuk badan anda.

Faedah ke-2, air putih dapat menolong melancarkan system pencernaan. Sama dengan perihal kurma, air putih juga turut menolong sistem pencernaan makanan yang kita makan jalan dengan baik. Hingga begitu disyorkan minum air putih yang cukup untuk badan kita.

Mudah-mudahan dengan menu berbuka puasa yang sihat yang disarankan Rasulullah Saw itu, bisa jadi rutin baik yang sentiasa diaplikasikan umat muslim di semua penjuru dunia semasa waktu berbuka puasa. Selamat cuba.

Menu Berbuka Puasa Dengan Kurma dan Air, Ini Manfaatnya Untuk Tubuh Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Herma Davian