IBX5924FE0DD517A Pelumba Moto 2 Tewas, Jalur Litar Catalunya Akhirnya Diubah

Berita Terbaru Dipercayai

June 4, 2016

Pelumba Moto 2 Tewas, Jalur Litar Catalunya Akhirnya Diubah

Beritafresh.com - Jalur trek untuk perlumbaan MotoGP, Moto2, serta Moto3 pada Grand Prix Catalunya akhir minggu ini dirombak ikuti jalur yang biasa digunakan dalam perlumbaan Formula 1 di litar yang sama, berikutan kemalangan yang mengorbankan Luis Salom di session latihan, Jumat (3/6). Seperti di ketahui, Litar Catalunya memang tuan tempat tinggal MotoGP serta Formula 1 tiap-tiap tahun, tetapi dengan laluan yang tidak sama.

Terma ikuti jalur F1 ini di ambil akibat kemalangan maut pelumba Moto2 Salom di selekoh ke-12 ke arah kanan, pas sebelumnya selekoh paling akhir. Sesudah insiden itu beberapa pelumba MotoGP mengungkap kebimbangan mengenai selekoh ke-12, di mana tak ada tempat kerikil atau gravel di tepi trek untuk melambatkan laju motor saat berlangsung kemalangan. Permukaan luar trek selekoh itu cuma berlapis asfalt.
Luis Salom
Atas hujah itu, sesudah dikerjakan mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan, beberapa pelumba nanti menggunakan laluan yang digunakan F1 bermula sejak 2007 yang menggunakan chicane (selekoh ganda) untuk elakkan selekoh ke-12.

Jalur F1 di litar itu juga memotong panjang selekoh ke-10 yang tergolong dalam kumpulan hairpin (putar balik) di hujung lintasan lurus dengan lapiran aspal diluar trek yang lebih luas. Dengan jalur yang beralih ini, panjang trek sedikit menyusut dari 4, 727 km jadi 4, 655 km. Beberapa pelumba MotoGP pernah ringkasnya mendalami layout seperti ini pada eksperimen 2014.

Supaya beberapa pelumba dapat lebih membiasakan diri dengan laluan yang baru, session latihan bebas hari Sabtu (4/6) ini dilanjutkan jadi 1 jam.

Pelumba Moto 2 Tewas, Jalur Litar Catalunya Akhirnya Diubah Rating: 4.5 Diposkan Oleh: haiday