IBX5924FE0DD517A Subhanallah. 4 Sungai Ini Mengalirkan Air Dari Mata Air Surga

Informasi KEsehatan dan kecantikan

June 30, 2016

Subhanallah. 4 Sungai Ini Mengalirkan Air Dari Mata Air Surga

Dunia mempunyai beberapa ribu bahkan juga jutaan sungai yang membentang serta jadi satu diantara sumber kehidupan untuk lokasi yang dialirinya. Dari demikian banyak sungai itu, cuma empat sungai yang dipuji sedemikian tinggi oleh Nabi Muhammad SAW. Beliau menyebutkan empat sungai ini sebagai sungai syurga. Dari Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda, "Seihan, Jeihan, Nil, serta Eufrat, semua yaitu sungai-sungai syurga. '' (HR Muslim).

Lokasi di sekitaran sungai ini pada saat lantas tumbuh jadi pusat-pusat peradaban umat manusia. Sekarang ini negara Arab serta Timur Tengah yang biasanya gersang dapat tumbuh subur kerana dialiri sungai-sungai ini. Rasulullah SAW memanglah secara spesial mengatakan kelebihan kepada empat sungai itu. Satu kisah dari Ibnu Abbas Rasulullah SAW bersabda kalau Allah turunkan sungai-sungai itu dari sumber mata air yang sama juga dengan yang ada di syurga, iaitu di susunan yang paling bawah. Sumber mata air ini dilindungi oleh sepasang sayap malaikat Jibril. Ia menitipkannya pada gunung yang lalu mengalirkannya ke bumi.

1. Sungai Nil
Ada fenomena sebagai perhatian beberapa saintis Arab mengenai kandungan air yang seakan telah dibentangkan. Pada musim sejuk, sungai ini malah surut, tetapi saat musim panas tiba, jadi debit airnya jadi naik. Luapan air menggenangi kawasan di kiri kanan sungai, hingga jadi lembah yang subur selebar pada 15 hingga 50 km .. Hingga walau musim panas, tetapi lokasi di lokasi sungai Nil tetaplah subur. Naiknya sungai Nil di musim panas lantaran lebur salji di pergunungan Kilimanjoro.

2. Sungai Eufrat
Sungai Eufrat dalam sebahagian hadis kerap dimaksudkan oleh Nabi Muhammad SAW. Sungai ini membentang selama kurang lebih 2. 781 km serta melalui tiga negara, iaitu Turki, Syria, serta Iraq. Sungai ini besar selari sungai Trigis dalam peradaban kuno besar di Mesopotamia. Umumnya bandar purba utama terdapat di tebing sungai ini, seperti Bandar Mari, Sippar, Nippur, Shuruppak, Uruk, serta Eridu. Lembah sungai ini dapat membuat pusat empayar Babilon serta Assyria. Nabi Muhammad SAW bersabda kalau mendekati hari kiamat, sungai Eufrat bakal jadi kering. Ketika jadi kering kelak bakal diketemukan 'Gunung Emas' yang cuma bakal membawa kekacauan. Nabi SAW memerintahkan supaya umat Islam tidak ikut serta dalam perebutan gunung emas itu.

3. Sungai Seihan
Seihan adalah sungai paling besar yang ada di Jordan (dulu lokasi syam). Air sungai mengalir dari bukit Anadolu di pergunungan Ante Toros. Sungai ini Melalui Adana, serta bermuara di Laut tengah, di timur laut Teluk Iskandarun. Dalam sumber Wikipedia, sungai ini adalah Sungai terpanjang di Turki yang mengalir ke Laut Tengah. Di Adana, aliran Sungai Seihan dibendung jadi satu dam yang berperanan untuk pengairan, tenaga elektrik, serta ingindali banjir.

4. Sungai Jeihan
Jeihan yaitu sungai di daerah Mushoishoh. Imam Al-Hazimi berkata: Seihan ada di daerah Mushoishoh, bukanlah lah sungai sihun (yang ada di Khurosan). (Syarah Shahih Muslim (17/176). Dijelaskan oleh Penulis Nihayatul Gharib sebenarnya Seihan serta Jeihan iaitu Dua Sungai yang terdapat di daerah Al-Mushoisoh serta Tursus.

Subhanallah. 4 Sungai Ini Mengalirkan Air Dari Mata Air Surga Rating: 4.5 Diposkan Oleh: haiday