IBX5924FE0DD517A Tips Menghilangkan Rasa Kantuk Semasa Berpuasa

Informasi KEsehatan dan kecantikan

June 8, 2016

Tips Menghilangkan Rasa Kantuk Semasa Berpuasa

Terkecuali menahan lapar dan dahaga, satu diantara cabaran yang dihadapi umat Islam sepanjang berpuasa iaitu menahan kantuk. Pada mereka yang tetaplah aktif bekerja, mengantuk pasti kurangkan produktiviti. Menurut dr. Andreas Prasadja RPSGT, ahli kesihatan tidur, mengantuk semakin banyak kerana sebab kurang tidur, daripada  tak makan. "Sesungguhnya dengan cara biologi siang hari memanglah waktunya kita terasa mengantuk. Sama ada waktu berpuasa atau tidak. Jadi tak ada hubungan dengan rasa kenyang di perut," tuturnya.

Sepanjang berpuasa, tidak cuma pola makan yang beralih, pola tidur juga turut beralih. Keadaan ini boleh menyebabkan badan merasa lemas serta pengurangan kepekatan. Untuk mengakalinya, dr. Andreas mengesyorkan supaya kita tidur lagi sesudah sahur. "Daripada tak tidur sekalipun, tambah baik tidur sebentar," katanya. Diluar itu, di siang hari kita boleh juga memakai masa rehat yang semula digunakan untuk makan tengah hari, jadi tidur siang.

 "Bila ada orang tidur siang janganlah disebut malas. Malah sesudah tidur siang kita memperoleh semuanya faedah tidur, yakni semangat, kepekatan, sehingga produktiviti bertambah," tuturnya.

Tidak sama dengan tidur malam yang satu kitaran tidur yang komplit memerlukan masa satu jam, jadi waktu tidur siang satu kitaran cuma 15-20 minit. Oleh kerana itu tidur siang 30 minit telah cukup untuk bikin kita terasa fresh kembali.

Supaya masa tidur siang tak kebablasan, gunakanlah penggera. Pada malam hari, jauhi rutin tidur sampai larut malam. Dengan pola tidur seperti ini, menurut dr. Andreas, ketahanan badan dapat dijaga, produktiviti kerja tak alami penurunan, serta keselamatan di jalan raya untuk yang memandu juga lebih selamat tak terganggu rasa mengantuk.

Tips Menghilangkan Rasa Kantuk Semasa Berpuasa Rating: 4.5 Diposkan Oleh: haiday