IBX5924FE0DD517A Ini Dia 7 Kenyataan Bahaya Virus Zika Yang Belum Ada vaksinnya

Informasi KEsehatan dan kecantikan

July 1, 2016

Ini Dia 7 Kenyataan Bahaya Virus Zika Yang Belum Ada vaksinnya

Perlu kehati hatian serta kewaspadaan extra dari menebarnya virus yang saat ini telah merebak di mana mana yakni virus zika yang hingga sekarang ini belum diketemukan vaksinnya. Virus yang tengah menyebar di Amerika ini kebanyakn menyerang beberapa ibu yang tengah hamil apabila tak selekasnya di tangani bukanlah mustahil bahaya bakal kenormalan pada bayinya itu boleh dijangkiti keadaan kepala serta otak kecil yang dimaksudkan dengan microcephaly. Kelihatannya agensi-agensi kesihatan dunia berikan peringatan secara awal pada orang-orang dunia agar berhati hati pada langkah pengembangan virus zika ini dengan tahu penyebabnya datangnya virus zika yang umumnya menyerang ibu hamil serta kanak-kanak kecil seperti di bawah ini.

1. Mengelak virus zika dengan membasmi nyamuk, Memandangkan nyamuk iaitu media penyebaran virus zika, jadi membasmi pembiakan nyamuk boleh jadi satu diantara usaha yang dilakukan untuk mengelak penyebaran. Air jadi satu diantara habitat yang disenangi oleh nyamuk, terlebih air yang menggenang. Racun perosak kimia boleh membunuh nyamuk, cuma saja pemakaiannya mesti serba hati-hati untuk mengelak sebarang kekeliruan yang membahayakan kesihatan.

2. Elakkan virus zika dengan ubat anti-nyamuk, Satu diantara langkah yang boleh di ambil untuk mengelak penularan zika iaitu dengan memakai ubat penghalau serangga (atau ubat anti-nyamuk). Ubat itu sekurang-kurangnya mengandungi 20% DEET, picaridin, minyak lemon eucalyptus (IR3535). Nyamuk umumnya paling suka menyerang waktu senja serta mendekati fajar.

3. Zika bermula di Afrika th. 1947, Virus zika awal mulanya bernama ZIKV yang pertama kalinya diketemukan pada th. 1947 pada monyet rhesus di rimba Zika, Uganda, Afrika. beberapa penyelidik dapati kalau virus ini hinggap dalam nyamuk.
Th. 1951-1981 wabak itu dilaporkan menyebarkan kepada semua Afrika serta Asia. Pada th. 2007, wabak ini diketemukan menebar di Polynesia di mana sekitaran 73% penduduknya dijangkiti.

4. Tak ada vaksin untuk virus zika, Memanglah sampai sekarang ini masihlah belum ada vaksin yang dipakai untuk menghalang virus zika. Hanya satu vaksin yang digunakan sekarang ini iaitu vaksin rubella (vaksin untuk mengelak cacat lahir).
Vaksinasi saat ini ditujukan untuk anak-anak serta dirujuk untuk orang dewasa. Vaksin ini menolong mengelak keguguran pada wanita hamil, permasalahan jantung, buta serta masalah pendengaran pada bayi yang baru lahir.

5. Risiko tertinggi berlaku untuk bayi dalam kandungan, Waktu ibu hamil dijangkiti virus zika, jadi anak yang ada dalam kandungan mempunyai risiko berisiko dari virus zika. Kesan yang dipaparkan begitu berisiko untuk bayi. Bayi bakal alami apa yang dimaksudkan dengan microcephaly. Ini iaitu keadaan di mana bayi lahir dengan keadaan otak serta kepala yang kecil. Microcephaly boleh mengakibatkan bayi alami keterbelakangan mental, lambat dalam bicara, bergerak serta bahkan juga dalam pertumbuhannya.

6. Tanda-tanda kelihatan remeh, Hampir 80% orang yang dijangkiti virus zika tak tunjukkan tanda-tanda. Tanda-tanda yang paling umum berlangsung iaitu demam dan ruam. Kadang-kadang virus ini boleh menyebabkan otot serta sakit sendi, sakit kepala, sakit di belakang mata serta konjungtivis (mata merah). Belum ada penyembuhan berkesan yang dipakai untuk virus zika. Rawatan yang dikerjakan biasanya untuk menangani tanda-tanda yang ditunjukkan.

7. Penyebaran virus melalui nyamuk, Virus nyamuk sesungguhnya dibawa oleh nyamuk serta manusia, cuma saja penyebaran (penularannya) dikerjakan melalui media nyamuk. Zika iaitu virus RNA yang berkaitan dengan West Nile, demam kuning, serta virus denggi yang disebabkan oleh gigitan nyamuk Aedes. Virus penyakit ini memakai nyamuk sebagai media penyebarannya. Langkah penularannya sama dengan demam berdarah, yakni dari satu orang ke orang yang lain melalui gigitan nyamuk yang dijangkiti.

Serta sebagai isyarat kehati-hatian untuk kita yaitu senantiasa rajin bersihkan tempat tempat kotor sebagai sarang nyamuk lantaran virus ini menyebar melalui nyamuk serta manusia, serta bahaya yang diakibatkan daripada virus ini sama seperti dengan makan nanas muda untuk ibu hamil, oleh itu berhati-hatilah.

Ini Dia 7 Kenyataan Bahaya Virus Zika Yang Belum Ada vaksinnya Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Herma Davian